The Icelandic Mustang Club

Serving the Icelandic Mustang community for 20 years.

Uppsettning á þægilegum götubíl.

Að setja upp bíl með smá "kikk" fyrir götuna.

Svona í framhaldi af síðustu lesningu þá langaði mig að bæta við svona smá ráðleggingum úr reynslubankanum.
Maður hefur gert margar vitleysurnar gegnum árin í þessu áhugamáli og það væri ekki nema rétt að maður myndi ekki miðla af því sem maður hefur lært í gengum árin.

Það að setja upp skemmtilegan bíl sem að bæði er hægt að keyra án þess að fara á hausinn út af bensíneyðslu, rúnta á án þess að lenda í alls konar vandræðum með hita og fleira og síðan að mæta á brautina og geta náð tímum sem að maður þarf ekki að skammast sín fyrir, farið á bíladaga áhyggjulausir.
Og síðast en ekki síst fyrir þá sem afa gaman af vissum rúntum niður Laugaveginn á fimmtudagskvöldum, ekki lesa lengra því að JÁ þessi uppsetning er þannig að bíllinn GETUR SPÓLAÐ!

Við skulum byrja á að gefa okkur það að við séum með Mustang HT árgerð 1964-1968.
Þetta eru léttir bílar 1964-6 Mustang HT er undir 1300kg án ökumanns og 1967-8 er undir 1400kg utan ökumanns.
Þessi uppsettning ætti að gefa 1967-8 bílnum um það bil 13,70-14,50sek á kvartmílunni og 1964-6 bílnum 13,20 til 14,00sek ákvartmílunni á endahraða ca 90 mílur.

Við skulum byrja aftast og þá byrja á drifi.
Læsing er algerlega nauðsynleg þar sem undirstaðan í því að ná góðu upptaki er að bíllinn losni ekki upp í spól.
Ég mæli ekki með að menn fari beint og fái sér "No Spin" læsingar þar sem það er ekki sérstaklega gaman af því að rúnta á bíl með svoleiðis lás.
Diskalæsing er það sem ætti að fá sér, en hún er mjúk og finnst lítið fyrir henni á venjulegri keyrslu.
Það skiptir ekki máli hvort maður er með 8" eða 9" hásingu fyrir þessa uppsetningu á mótor, enda eru 8" og 9" hásingarnar með sömu 28 rillu öxlunum.
Þá komum við að hlutfallinu, 3,55:1 eða kringum það væri mjög fínt.
Þeir sem vilja fá mikið upptak og hröðun ættu kannski að spá í lægra hlutfall eins og 3,70:1 eða 3,89:1, en neðar myndi ég ekki fara þar sem með 4,11:1 drif og 28" há dekk sem eru 275X60X15 er maður að keyra á 3000sn á 80km hraða!
En allt í lagi, nú erum við komin með hásingu sem er með 3,55:1 hlutfalli og læsingu.
Þá er að ná sér í góða 50/50 dempara og þá er "afturendinn" tilbúinn til að viðkomandi eigandi velji sér dekk, ég myndi mæla með sem hæstum dekkjum.

Þá höldum við frameftir bílnum og förum næst í skiptinguna, en við skulum gefa okkur að bíllinn sem við erum með sé sjálfskiptur og með C4. skiptingu.

Fyrir svona mótor þarf ekki að gera mikið fyrir C4 kassann, það að setja í hann "shift kit" gerir mikið og ég myndi mæla með að keyptur yrði "converter" sem læsti ca 1000-1500 snúningum yfir standard converter.
Þarna erum við að tala um 11" converter og þá helst svokallaðan "mjúkann" "converter" þar sem við erum að tala um litla vél og eftir því sem að vélin er minni hefur hún minna "torqu" (snúningsvægi, togkraft) og það gerir það að verkum að converterinn læsir á lægri snúning en hann er auglýstur fyrir.
Þegar 11" converter er notaður finnst ekki mikið fyrir því í venjulegum akstri og það ætti ekki að þurfa að kaupa auka kæli fyrir hann þó svo að það sé alltaf betra.
Þegar skiptingin er komin saman þá er bara að bolta mótorinn á hana og síðan pústið undir.
Pústið má ekki vera mjórra en 2,5" með góðum hljóðkútum og að sjálfsögðu tvöfalt.
Helst ætti að nota Flowteck, Magnaflow, Flowmaster eða Dynomax hljóðkúta þar sem þeir hafa komið mjög vel út í prófunum hvað bakþrýsting varðar, en hann á að vera sem minnstur.
Þá er alltaf betra að vera með H pípu og best að vera með X pípu á pústinu, en þessar pípur jafna þrýsting milli röranna og gera bakþrýstinginn í kútunum jafnari.
Þá skiptir líka máli að lofthreinsarinn sé vel opinn og stór til að fá eins mikið og óheft loftflæði inn á vélina og hægt er.

Svona útbúinn bíll með mótor eins og líst er hér að framan ætti að geta náð mjög virðulegum tímum og verði mjög gaman af að keyra á rúntinum og á Bíladaga!

Kv.
Hálfdán.

Ford Engine Data (Page 4)

Ford Part Numbers. No guarrantee of accuracy or completeness.


PART NUMBER DECODE
Section 1 Section 2 Suffix Note
D1ZE 9424 C  
First Character
 Year
 C=1960
 D=1970
 E=1980
 F=1990
 etc.
Group Number
1000-1999=Wheels/hubs/drums
2000-2099=Brakes
2001-2200=Brake shoe and lining
2100-2399=Brakes
2400-2999=Brake pedals/linkage
Engineering Revision
Left/Right
Color
 
Second Character
 Year in the decade
3000-3499=Front axle/ft. suspension
3500-3599=Steering gear
3600-3999=Steering Wheel/column
   
Third Character
 Car line
 A=Full size/Galaxy
 B=Bronco (70-75)
 C=Torino/Elite
 D=Falcon (60-69)
 F=Outside US
 G=Comet (61-68)
      Montego (69-76)
 H=Med./Heavy Truck
 J=Industrial
 L=Lincoln(58-60)
 M=Mercury
 O=Fairlane (62-68)
      Torino (69-76)
 R=Capri
 S=Thunderbird
 T=Truck
 U=Lincoln(61-up)
 V=Lincoln
 W=Cougar
 Z=Mustang
 HM=Holman-Moody
3A635=P/S kit
4000--4599=Rear axle
4600-4999=Driveshaft
5000-5199=Frame
5200-5299=Muffler
5300-5399=Front springs
5310=Spring chart
5400-5999=Stabilizers
6000-9999=Engine ID tag/pulley ID chart
6900-7999=Manual trans-exc. linkage
7000-7299=Manual trans linkage, etc
7300-7499=Manual trans linkage, etc
7500-7999=Clutch
7000-7999=Auto trans - exc. linkage
7000-7199=Auto trans linkage, cooling, etc
7200-7399=Auto trans linkage, etc
7400-7999=Auto trans linkage, etc
8000-8499=Radiator, grill, cooling
8500-8599=Water pump
8600-8999=Fan
8620=Drive belt chart
9000-9299=Fuel tank & lines
9300-9399=Fuel pump, gauge
   
Forth Character
 Series code
 A=Chassis
 B=Body
 E=Engine
 M=Motorsports
 X=Muscle Parts
 Y=Lincoln/Mercury
 Z=Ford Parts & Service
9400-9499=Manifolds, t-stat, emission
9500-9599=Carburetor
9500-9999=Carb parts/lists
9600-9699=Air cleaner and related
9700-9999=Choke, accelerator, speed control
10300-10599=Alternator, pulleys, mounting
10600-10999=Battery, instrument cluster
11000-11999=Starter, ignition, headlamp sw
12001-12999=Coil, distributor, plugs
13000-13999=Headlamps, parking ,turn ind.
   

Ford Engine Data (Page 2)

Engine block casting numbers and misc data. No guarrantee of accuracy or completeness.


ENGINE BLOCK CASTING DATA (BASIC PART # 6015)
CID Year Casting# Bore Deck Notations
221 62 C2OE-G C30E 3.50 8.206 5 bolt bellhousing, 6" between motor mount holes, 2 freeze plugs per side
221 63 C3OE-A 3.50 8.206 5 bolt bellhousing, 7" between motor mount holes, 3 freeze plugs per side
260 62 C3OE-B 3.80 8.206 5 bolt bellhousing, 6" between motor mount holes, 2 freeze plugs per side
260 62-65 C3OE-C C4OE-B C4OE-D C4OE-E 3.80 8.206 5 bolt bellhousing, 7" between motor mount holes, 3 freeze plugs per side
289 63-64

C3AE-N C4OE-C C4OE-F C4AE C4DE

4.00 8.206 5 bolt bellhousing
289 65-68 C5AE-E C5OE-A C6AE-C 4.00 8.206 6 bolt bellhousing
289HP 63-64 C3OE-B C4OE-B 4.00 8.206 5 bolt bellhousing, orange color code - block rear
289HP 65-68 C5AE-E 4.00 8.206 6 bolt bellhousing, orange color code - block rear - except for main caps no different than standard 289 casting.
302 68-69 C8OE-A C8OE-B C8TE-B 4.00 8.206 6 bolt bellhousing
302 70-74 C8TE-B D1TZ-E D1OE-AA D4DE-AA 4.00 see note 6 bolt bellhousing. 73-76 deck is 8.229, rest are 8.206
302 74-77 D4DE-AA 75ZY-AA 4.00 see note 6 bolt bellhousing. 73-76 deck is 8.229, rest are 8.206
Boss 302 69 C9ZE C8FE 4.00 8.206 6 bolt bellhousing
Boss 302 70 CDOZE-B 4.00 8.206 6 bolt bellhousing
351W 69-70 C9OE-B 4.00 9.480 6 bolt bellhousing
351W 71-74 D2AE-BA D4AE-DA /td> 4.00 see note 71-73 deck is 9.480, rest are 9.503
351W 75-77 D4AE-AA 4.00 9.503  
351C-2V 70-74 D0AZ-D 4.00 9.206 2 bolt mains, 6 bolt bellhousing, all 351C have same motor mounts as 289-351W
351C-4V 71 D0AE-J D0AE-G D2AE-CA 4.00 9.206 2 bolt mains
351C Boss 351C-71 CJ, HO 72-74 4V 72-74 D2AE-CA 4.00 9.206 Note casting # same as 2 bolt. Hobby consensus is that Ford mixed these in production. 2 bolt blocks have been found on 4V's and 4 bolt blocks in family cars.
351M 75-80 D5AZ D7TE-A2B D8xx 4.00 10.297 Big block(429/460) bellhousing pattern, big block motor bosses. Shares characteristics with 400
400 71-80 D1AE-A D1AE-AC D1AE-A2C D4AE-B2A D5AZ D7TE-A2B D8xx 4.00 10.297 Big block(429/460) bellhousing pattern, big block motor mount bosses.
400 73 D3AE-B 4.00 10.297 Same bellhousing pattern as 351C. Typically mated to FMX trans. Rare
429/460 429CJ 68-70 C8VE-F C8VY-A C9VY-A C9VE-B D0SZ-A D0SZ-D D1VZ D1VE D1ZE-AZ D5TE 4.36 * *Deck:
68-70: 10.300
70 1/2 10.310
72 -up 10.322
429SCJ
429CJ
Police
70-71
71
71-72
D00E-B 4.36 10.300 4 bolt mains in position 2,3,4

Ford Engine Data (Page 3)

Cylinder head casting numbers and misc data. No guarantee of accuracy or completeness.

Link to Air Flow Research's Article Archive - cylinder head testing data:
 http://www.airflowresearch.com/articles.htm

CYLINDER HEAD CASTING DATA (BASIC PART # 6090)
CID Year Casting# Chamber
Valves I/E
Notations
221 62-63 C2OE-A C2OE-B C2OE-C C2OE-D C2OE-E C3OE-A 45 1.59/1.39  
260 62-63

64
C2OE-F
C3OE-B
C40E-B
54.5 1.59/1.39

1.67/1.45
 
289 63-64 C3AE-F C3OE-E C3OE-F C4AE-C 54.5 1.67/1.45  
289 65-67 C5DE-B C6DE-G C6OE-C* C6OE-E* C6OE-M C7OE-A* C7OE-B* C7OE-C C7OZ-B* C7ZE-A* 54.5 1.67/1.45 Rail rockers. *May be machined for air pump plumbing.
289 68 C8OE-D* C8OE-L* C8OE-M* 63 1.67/1.45 Rail rockers. *May be machined for air pump plumbing.
289HP 63 C3OE 49.2 1.67/1.45 Machined for screw-in studs
289HP 64-67 C4OE-B C5OE-A C5AE-E 54.5 1.78/1.45  
302 68-70 C8OE-F C7OE-C C7OE-G C8AE-J C8DE-F C8OE-J C8OE-M C8OE-K C8OE-L C9TE-C D0OE-B 53.5
63







58.2
1.78/1.45  
302 71-74 D1TZ-A D2OE-BA 58.2 1.78/1.45  
302 75-76 D5OE-GA D5OE-A3A D5OE-A3B 58.2 1.78/1.45 Internal air injection ports
Boss 302 69
70

C9ZE-A
D0ZE-A
D1ZE-A
63
58
2.23/1.71
2.19/1.71
 
351W 69-74 C9OE-B C90E-D D0OE-C D0OE-G D0OZ-C 60.4 1.84/1.54  
351W 75-77 D5TE-EB D5AE-CA 60.4 1.84/1.54 Air injection ports
351W 78 D8OE-AB 69 1.78/1.45 Stamped steel rockers
351C-2V 70-74 D0AE-E
D0AE-J
D0AZ-A
D0AZ-B
D0AZ-D
D1ZE-CB
D1AE
D1AE-AA
D1AE-CB
78.2 2.04/1.68 All open chamber
351C-4V 70-71 D0AE-G
D0AE-H
D0AE-M
D0AE-N
D0AE-R
D1AE-GA
62.8 2.19/1.71 Closed chamber
351C-CJ 71 D1ZE-DA 75.4 2.19/1.71 Open chamber
351C-4V 72-74 D1ZE-DA D1ZE-GA 75.4 2.19/1.71 Open chamber, later models may have hardened exhaust seats for use with unleaded fuel.
351C-4V
CJ(?)
73-74 D3ZE-AA 75.4 2.04/1.66 Some of these castings may have regular 4V valve sizes, but the evidence is that the 73-74 4V head carries 2V size valves. These may also be "CJ" instead of "4V".
351C
Boss/HO
71
72
D1ZE-B
D2ZE-A
66.1
75.4
2.19/1.71 Adjustable rockers/studs and guide plates. HO uses open chamber., Boss closed
351M/
400
75-80 D5AE-AA
D5AZ
78.4 2.04/1.66 Exhaust port constricted by addition of coolant passage around valve guide. May have Thermactor injection in exhaust ports.
400 71-74 D1AE-A
D3AE-G2B
78.4
78.4
2.04/1.66 Same config as early 2V head
429/460 68-71 C8SZ-B
C8VE-E
C9VE
DOVE-C
75.8 2.08/1.66 Rail rockers/positive stop studs
429/460 72-74 D2VE-AA
D3VE-AA
D3VE-A2A
91.4 2.08/1.66 Rocker arms stamped steel, non-adjustable
429/460 75-78 D4VE 96.2 2.08/1.66 Rocker arms stamped steel, non-adjustable
429CJ
SCJ
Police
70-71 DOAE-H
D0OE-R
73.5 2.24/1.725 SCJ/early CJ have adjustable stamped rockers with guide plates and screw-in studs.
460 Police 72 D20E-AB      
460 & PI 73-74
75-78
D3VE
D4VE
89.0
96.2
2.19/1.66
2.08/1.66
Rockers same as 429 Police.
Same as standard 460 for these years.

Ford Engine Data (Page 1)

Here is a small resource for Ford engine data. There are many repositories of similar data on the web and there are some links to these on this page.  This is designed more as a quick reference with the data arranged in a peculiar fashion,  also included are casting numbers and data for some engine parts that you may find useful. NOTE: Most of the info is only through 1974, with a few things to 1978. That's it, no other years. 

Page 1 - Intro, General engine data, crankshaft ID's, connecting rods
Page 2 - Cylinder block casting numbers
Page 3 - Cylinder head casting numbers
Page 4 - Ford part number data

Car Craft: 6 to 8 engine swap, 1967 Mustang
Lots of Ford tech data at Mustangsandfords.com 

QUICK REFERENCE
Family
CID
Years Prod
Bore
Stroke
Bore
Spacing
Main
Journal
Rod
Journal
Rod Length
Crank center
to deck
90 degree V
Windsor
221 1962-1963 3.50 2.87 4.38 2.2486 2.1232 5.155 8.206
260 1962-1965 3.80
289 1963-1968  
302 1968-> 4.00 3.00 5.090
351W 1969-> 3.50 3.000 2.311 5.956

9.480 (69-70)
9.503 (71+)

302 Boss (1,2) 1969-1970 3.00 2.2486 2.1226 5.150 8.201-8.211

335 Series

(Cleveland)

351C (1) 1970-1974(3) 3.50 2.749 2.311 5.78 9.206
351M 1975-1980? 2.9998 2.3107 6.58 10.297
400 1971-1980? 4.00 10.297-10.302
FE Series(4,9) 332 1958-1959 3.30 4.63 2.749 2.438 (5) 6.538-6.542 10.17
352 1958-1966 3.50
361-Edsel 1958-1959 4.05  
390 1958-1966 3.78 6.486-6.490
406 1961-1971 4.13  
410 - Merc 1966-1967 4.05 3.98
427(7) 1963-1968 4.23 3.78
428(8) 1966-1970 4.13 3.98
385 Series 429-STD/CJ
SCJ
1968-1973(6)
1979-1980
4.36 3.59 4.90 3.00 2.50 6.605

10.300 (68-70)
10.310 (701/2-71)
10.322(72-up)

429-Boss(1)
(820-S)
1969 6.549 10.300
429-Boss(1)
(820-T)
1969-1970 6.605
460 1969-1980+ 3.85 See 429-STD
Notes      
1) Boss and HO motors listed in Ford parts books as "Special" 4) Passenger car only 7) SOHC engines require special block
2) Boss 302 shares block dimensions of 90 deg V family with Cleveland-type cylinder heads 5) except cranks machined for NASCAR rod 8) CJ/SCJ 68-70 only
3) 351-Boss - 71 only; 351-HO - 72, 73; 351-CJ - 71,73 (called "4V" in 72,73) 6) CJ/SCJ 70,71 only 9) Best internet source for FE info is http://fordfe.com
Source - 1982 Engine Annual
ENGINE DIMENSONS
Engine Width Length Height Weight Notations
221
255
260
289
302
24 29 27 1/2 460  
Boss 302 24 1/2 29 28 1/2 500  
351W 25 29 29 525  
351C
Boss 351C
25 1/2 29 1/4 29 550  
351M
400
26

29 1/2

29 575  
332
352
360
361
390
406
410
427
428
27 32 29 625  
427SOHC 32 34 30 680  
429-460 27 34 30 720  
Boss 429 30 34 30 635  

CRANKSHAFt PART NUMEBRS AND DATA (BASE PART# 6303)
CID Year ID Stroke Main Rod Material
221 260 289 62-68 C2OZ
C3OZ
1M
1MA
2.87 2.2486 2.1232 Cast Iron
289HP 63-67 1M 2.87 2.4286 2.1232 High Nodular Iron, last counterweight may be polished for hardness test. May have orange paint swatch
302 68-69 C8AZ-A 2M 3.00 2.2486 2.1232 Cast Iron
302 70-74 C8AZ-A
2M
2MA
3.00 2.2486 2.12322  
302 75-78 2M
2MA
3.00 2.2486 2.1232  
Boss 302 69-70 D0ZE-A
7FE-B
3.00 2.2486 2.1232 Forged steel, 69 is crossdrilled
351W 69-72 3M
3C
3.5 3.0000 2.3110  
351W 73-79 3MA 3.5 3.0000 2.3110  
351C 70-74 4M
4MA
3.5 2.749 2.311 Boss and HO have Brinell hardness test mark located on a polished conuterweight
351M 75-80 1K 3.5 3.000 2.311  
400 71-80 5M
5MA
5MAB
4.0 3.000 2.311  
429 68-78 4U
4UA
3.59 3.00 2.5  
460 68-78 2Y
2YA
2YAB
2YABC
3.85 3.000 2.500  
460 79- 3Y 3.85 3.000 2.500  

CONNECTING ROD PART NUMBERS AND DATA (BASE PART # 6200)
Part# CID Weight(grams) Length Bolt Material
C20Z--A
C3AZ--D
221/260
260/289
521-533 5.1545 5/16 Broached bolt seat
C9ZZ--B 289HP
302 Boss
581-593 5.1545 3/8 Spot Faced bolt seat
D10Z--A 302 557-569 5.090 5/16 "Standard Duty"
D0AZ--A 351C 688-700 5.778 3/8 Marked DOAE-A on beam
D1ZZ--A 351C Boss 688-700 5.778 3/8 Marked D1ZX-AA, shotpeened, magnafluxed, 180K psi bolts
D1AZ-A 400 846-858 6.58 3/8

Newsletter subscription

Please enable the javascript to submit this form

Copyright

Logo Copyright © Icelandic Mustang Club, 2020  All rights reserved. No part of this website may be reproduced without the express consent of the Icelandic Mustang Club.

 

Contact Us

 
The Icelandic Mustang Club
+354 693-1064
 
 
Austurtun 12
225 Gardabaer, ICELAND
 
 
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 
 

... ...